У посібнику вміщено 122 уроки рідної мови в 5 класі, що відповідають новій програмі для 12-річної школи. Розробки уроків характеризуються поєднанням комунікативно-діяльнісного, соціокультурного принципів і принципу практичної спрямованості навчання. Дидактичний матеріал уроків дає змогу реалізувати ціннісний, навчальний, розвивальний і виховний аспекти української мови як навчального предмета. Для вчителів української мови та літератури, методистів, студентів ВНЗ.
Зміст
Передмова 3
Вступ
Урок № 1. Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України 5
Урок № 2. Вхідний (діагностичний) контроль. Диктант 8
Урок № 3. Урок РЗМ. Загальне уявлення про мовлення. Основні правила спілкування 11
Повторення вивченого в початкових класах
Урок № 4. Іменник. Велика буква і лапки в іменниках 16
Урок № 5. Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників 20
Урок № 6. Числівник. Правопис числівників 22
Урок № 7. Займенник, його основні ознаки 26
Урок № 8. Урок РЗМ. Тема й основна думка висловлювання. Тема й мікротема 30
Урок № 9. Урок РЗМ. Усна й письмова форми тексту. Простий план готового тексту. Навчальне аудіювання тексту монологічного характеру 34
Урок № 10. Дієслово. НЕ з дієсловами. Правопис -шся, -ться у кінці дієслів 39
Урок № 11. Правопис прислівників 42
Урок № 12. Уживання прийменників і сполучників 45
Урок № 13. Апостроф. М’який знак 48
Урок № 14. Тематичне оцінювання з розділу «Повторення вивченого в початкових класах». Контрольне аудіювання тексту художнього стилю 52
Поняття про текст
Урок № 15. Текст і його ознаки 58
Урок № 16. Тема й основна думка тексту 62
Урок № 17. Поділ тексту на мікротеми й абзаци. Поняття про відоме і нове 66
Урок № 18. Мовні засоби зв’язку речень у тексті 70
Урок № 19. Тексти різних типів — розповідь, опис, роздум 73
Урок № 20. Урок РЗМ. Типи мовлення (різновиди текстів): розповідь, опис, роздум 78
Урок № 21. Урок РЗМ. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини 83
Урок № 22. Урок РЗМ. Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини 85
Урок № 23. Поняття про розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий та публіцистичний стилі мовлення 88
Урок № 24. Стилі мовлення. Стилістична помилка 92
Урок № 25. Урок РЗМ. Належність висловлювання до певного стилю: розмовного, наукового, художнього, публіцистичного, офіційно-ділового. Сфери використання розмовного, наукового і художнього стилів 97
Урок № 26. Тематичне оцінювання з розділу «Поняття про текст». Контрольне читання мовчки художнього тексту розповідного характеру 103
Відомості з синтаксису і пунктуації
Урок № 27. Словосполучення. Головне й залежне слово у словосполученні 108
Урок № 28. Словосполучення лексичні і фразеологічні. Граматична помилка та її умовне позначення. Синтаксичній розбір словосполучення 114
Урок № 29. Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом 118
Урок № 30. Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Окличні речення 125
Урок № 31. Розділові знаки в кінці речень. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення 129
Урок № 32. Урок РЗМ. Жанри мовлення: оповідання, відгук, замітка, лист, особливості їх побудови 134
Урок № 33. Урок РЗМ. Ділові папери. Лист рідним, друзям. Адреса 138
Урок № 34. Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина 143
Урок № 35. Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина (продовження) 149
Урок № 36. Тематичне оцінювання з розділу «Словосполучення. Речення.Головні і другорядні члени речення» 153
Урок № 37. Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). Кома між однорідними членами 157
Урок № 38. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами 163
Урок № 39. Звертання. Розділові знаки при звертанні 167
Урок № 40. Вставні слова, виділення їх на письмі комами 172
Урок № 41. Практична робота з тем «Речення з однорідними членами», «Звертання», «Вставні слова». Синтаксичний розбір простого речення 177
Урок № 42. Урок РЗМ. Відповідь на уроках української мови (за даним планом або таблицею) в науковому стилі. Відгук про висловлювання товариша 181
Урок № 43. Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення 186
Урок № 44. Складні речення, розділові знаки в них (продовження). Синтаксичний розбір складного речення 191
Урок № 45. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові 196
Урок № 46. Діалог. Тире при діалозі 201
Урок № 47. Пряма мова й діалог. Система творчих вправ 206
Урок № 48. Урок РЗМ. Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування 209
Урок № 49. Узагальнення і систематизація з розділу «Відомості з синтаксису і пунктуації». Самостійна робота 212
Урок № 50. Тематичне оцінювання з розділу «Відомості з синтаксису і пунктуації» 216
Урок № 51. Аналіз контрольного диктанту «Кудлай» 218 Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія
Урок № 52. Звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки 221
Урок № 53. Приголосні тверді та м’які, дзвінкі та глухі. Вимова
звуків, що позначаються буквами ґ і г 226
Урок № 54. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт 230
Урок № 55. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї 235
Урок № 56. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї (продовження) 241
Урок № 57. Орфограма (практично). Умовне позначення орфографічних помилок 243
Урок № 58. Урок РЗМ. Усний твір-опис тварини в художньому стилі 249
Урок № 59. Урок РЗМ. Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі 251
Урок № 60. Склад. Наголос. Основні правила переносу 253
Урок № 61. Поняття про орфографічний словник. Робота з ним 259
Урок № 62. Урок РЗМ. Ознайомлення з вимогами до мовлення.
Помилки у змісті й побудові висловлювання 262
Урок № 63. Вимова голосних звуків і позначення їх на письмі. Ненаголошені голосні е, и, о в коренях слів. Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом 266
Урок № 64. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія» 271
Урок № 65. Тематичне оцінювання з розділу «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія». Контрольне аудіювання тексту наукового стилю 276
Урок № 66. Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних 284
Урок № 67 Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних (продовження) 289
Урок № 68 Урок РЗМ. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму 291
Урок № 69 Урок РЗМ. Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму 294
Урок № 70 Чергування [о]-[а], [е]-[і], [е]-[и] 297
Урок № 71 Чергування [о]-[а], [е]-[і], [е]-[и] в дієслівних коренях 300
Урок № 72 Чергування [о], [е] з [і] 304
Урок № 73 [и], [і] після [ж], [ч], [ш] та [г], [к], [х] у коренях слів 307
Урок № 74 [е], [о] після [ж], [ч], [ш] 310
Урок № 75 Чергування приголосних у коренях дієслів 315
Урок № 76 Урок РЗМ. Замітка в газету (із шкільного життя) інформаційного характеру (ознайомлення з її характером і змістом) 319
Урок № 77 Урок РЗМ. Написання замітки в газету (зі шкільного життя) інформаційного характеру 322
Урок № 78 Вимова й написання префіксів з- (зі-, с-) 324
Урок № 79 Вимова й написання префіксів роз-, без- 327
Урок № 80 Основні випадки чергування у-в, і-й 331
Урок № 81 Урок РЗМ. Усний твір-опис за картиною М. Мурашка «Вид на Дніпро» 335
Урок № 82 Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. Сполучення ьо, йо 338
Урок № 84 Правила вживання апострофа 341
Урок № 85 Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних та збігу однакових приголосних звуків 343
Урок № 86 Написання слів іншомовного походження: и, і у словах іншомовного походження; правопис м’якого знака й апострофа; подвоєння букв 348
Урок № 87 Словник іншомовних слів. Робота з ним 352
Урок № 88 Тематичне оцінювання з розділу «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія» 355 Лексикологія. Фразеологія
Урок № 89 Лексикологія як наука. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова. Уживання багатозначних слів у прямому й переносному значенні 361
Урок № 90 Пряме і переносне значення слова. Лексична помилка (практично) 365
Урок № 91 Загальновживані (нейтральні) і стилістично забарвлені слова 369
Урок № 92 Ознайомлення з тлумачним і перекладним словниками 372
Урок № 93 Урок РЗМ. Усний твір-оповідання про випадок із життя 375
Урок № 94 Урок РЗМ. Письмовий твір-оповідання про випадок із життя 378
Урок № 95 Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) 380
Урок № 96 Використання синонімів, антонімів, омонімів у мовленні. Ознайомлення зі словниками синонімів, антонімів 386
Урок № 97 Поняття про фразеологізми. Джерела української фразеології. Ознайомлення з фразеологічним словником 388
Урок № 98 Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів 393
Урок № 99 Фразеологізми в ролі членів речення. Використання фразеологізмів у монологічному та діалогічному мовленні 397
Урок № 100 Урок РЗМ. Письмовий твір-опис предмета в науковому стилю 400
Урок № 101 Походження (етимологія) слова. Етимологічний словник української мови 403
Урок № 102 Тематичне оцінювання з розділу «Лексикологія. Фразеологія». Контрольне читання мовчки тексту розповідного характеру з елементами опису 406
Урок № 103 Аналіз контрольного диктанту «На городі під лісосмугою» 410 Будова слова. Орфографія
Урок № 104 Значущі частини слова 413
Урок № 105 Основа слова і закінчення 416
Урок № 106–107 Урок РЗМ. Твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі 420
Урок № 108. Корінь як значуща частина слова 423
Урок № 109. Корінь слова. Спільнокореневі слова 426
Урок № 110. Префікс як значуща частина слова 429
Урок № 111. Вимова і правопис префіксів пре-, при-, прі- 433
Урок № 112–113. Урок РЗМ. Твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі 436
Урок № 114. Cуфікс як значуща частина слова 440
Урок № 115. Узагальнення і систематизація з розділу «Будова слова. Орфографія». Розбір слова за будовою 445
Урок № 116. Тематичне оцінювання з розділу «Будова слова. Орфографія» 448 Повторення й узагальнення в кінці року
Урок № 117. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Синтаксис. Пунктуація» 451
Урок № 118. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія» 453
Урок № 119–120. Урок РЗМ. Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з поєднанням різних типів мовлення 455
Урок № 121. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Лексикологія. Фразеологія» 459
Урок № 122. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Будова слова й орфографія» 463
Тексти для диктантів та переказів
Тексти для диктантів 466
Тексти для переказів 470Зміст
Передмова 3
Вступ
Урок № 1. Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України 5
Урок № 2. Вхідний (діагностичний) контроль. Диктант 8
Урок № 3. Урок РЗМ. Загальне уявлення про мовлення. Основні правила спілкування 11
Повторення вивченого в початкових класах
Урок № 4. Іменник. Велика буква і лапки в іменниках 16
Урок № 5. Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників 20
Урок № 6. Числівник. Правопис числівників 22
Урок № 7. Займенник, його основні ознаки 26
Урок № 8. Урок РЗМ. Тема й основна думка висловлювання. Тема й мікротема 30
Урок № 9. Урок РЗМ. Усна й письмова форми тексту. Простий план готового тексту. Навчальне аудіювання тексту монологічного характеру 34
Урок № 10. Дієслово. НЕ з дієсловами. Правопис -шся, -ться у кінці дієслів 39
Урок № 11. Правопис прислівників 42
Урок № 12. Уживання прийменників і сполучників 45
Урок № 13. Апостроф. М’який знак 48
Урок № 14. Тематичне оцінювання з розділу «Повторення вивченого в початкових класах». Контрольне аудіювання тексту художнього стилю 52
Поняття про текст
Урок № 15. Текст і його ознаки 58
Урок № 16. Тема й основна думка тексту 62
Урок № 17. Поділ тексту на мікротеми й абзаци. Поняття про відоме і нове 66
Урок № 18. Мовні засоби зв’язку речень у тексті 70
Урок № 19. Тексти різних типів — розповідь, опис, роздум 73
Урок № 20. Урок РЗМ. Типи мовлення (різновиди текстів): розповідь, опис, роздум 78
Урок № 21. Урок РЗМ. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини 83
Урок № 22. Урок РЗМ. Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини 85
Урок № 23. Поняття про розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий та публіцистичний стилі мовлення 88
Урок № 24. Стилі мовлення. Стилістична помилка 92
Урок № 25. Урок РЗМ. Належність висловлювання до певного стилю: розмовного, наукового, художнього, публіцистичного, офіційно-ділового. Сфери використання розмовного, наукового і художнього стилів 97
Урок № 26. Тематичне оцінювання з розділу «Поняття про текст». Контрольне читання мовчки художнього тексту розповідного характеру 103
Відомості з синтаксису і пунктуації
Урок № 27. Словосполучення. Головне й залежне слово у словосполученні 108
Урок № 28. Словосполучення лексичні і фразеологічні. Граматична помилка та її умовне позначення. Синтаксичній розбір словосполучення 114
Урок № 29. Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом 118
Урок № 30. Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Окличні речення 125
Урок № 31. Розділові знаки в кінці речень. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення 129
Урок № 32. Урок РЗМ. Жанри мовлення: оповідання, відгук, замітка, лист, особливості їх побудови 134
Урок № 33. Урок РЗМ. Ділові папери. Лист рідним, друзям. Адреса 138
Урок № 34. Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина 143
Урок № 35. Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина (продовження) 149
Урок № 36. Тематичне оцінювання з розділу «Словосполучення. Речення.Головні і другорядні члени речення» 153
Урок № 37. Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). Кома між однорідними членами 157
Урок № 38. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами 163
Урок № 39. Звертання. Розділові знаки при звертанні 167
Урок № 40. Вставні слова, виділення їх на письмі комами 172
Урок № 41. Практична робота з тем «Речення з однорідними членами», «Звертання», «Вставні слова». Синтаксичний розбір простого речення 177
Урок № 42. Урок РЗМ. Відповідь на уроках української мови (за даним планом або таблицею) в науковому стилі. Відгук про висловлювання товариша 181
Урок № 43. Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення 186
Урок № 44. Складні речення, розділові знаки в них (продовження). Синтаксичний розбір складного речення 191
Урок № 45. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові 196
Урок № 46. Діалог. Тире при діалозі 201
Урок № 47. Пряма мова й діалог. Система творчих вправ 206
Урок № 48. Урок РЗМ. Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування 209
Урок № 49. Узагальнення і систематизація з розділу «Відомості з синтаксису і пунктуації». Самостійна робота 212
Урок № 50. Тематичне оцінювання з розділу «Відомості з синтаксису і пунктуації» 216
Урок № 51. Аналіз контрольного диктанту «Кудлай» 218 Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія
Урок № 52. Звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки 221
Урок № 53. Приголосні тверді та м’які, дзвінкі та глухі. Вимова
звуків, що позначаються буквами ґ і г 226
Урок № 54. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт 230
Урок № 55. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї 235
Урок № 56. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї (продовження) 241
Урок № 57. Орфограма (практично). Умовне позначення орфографічних помилок 243
Урок № 58. Урок РЗМ. Усний твір-опис тварини в художньому стилі 249
Урок № 59. Урок РЗМ. Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі 251
Урок № 60. Склад. Наголос. Основні правила переносу 253
Урок № 61. Поняття про орфографічний словник. Робота з ним 259
Урок № 62. Урок РЗМ. Ознайомлення з вимогами до мовлення.
Помилки у змісті й побудові висловлювання 262
Урок № 63. Вимова голосних звуків і позначення їх на письмі. Ненаголошені голосні е, и, о в коренях слів. Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом 266
Урок № 64. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія» 271
Урок № 65. Тематичне оцінювання з розділу «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія». Контрольне аудіювання тексту наукового стилю 276
Урок № 66. Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних 284
Урок № 67 Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних (продовження) 289
Урок № 68 Урок РЗМ. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму 291
Урок № 69 Урок РЗМ. Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму 294
Урок № 70 Чергування [о]-[а], [е]-[і], [е]-[и] 297
Урок № 71 Чергування [о]-[а], [е]-[і], [е]-[и] в дієслівних коренях 300
Урок № 72 Чергування [о], [е] з [і] 304
Урок № 73 [и], [і] після [ж], [ч], [ш] та [г], [к], [х] у коренях слів 307
Урок № 74 [е], [о] після [ж], [ч], [ш] 310
Урок № 75 Чергування приголосних у коренях дієслів 315
Урок № 76 Урок РЗМ. Замітка в газету (із шкільного життя) інформаційного характеру (ознайомлення з її характером і змістом) 319
Урок № 77 Урок РЗМ. Написання замітки в газету (зі шкільного життя) інформаційного характеру 322
Урок № 78 Вимова й написання префіксів з- (зі-, с-) 324
Урок № 79 Вимова й написання префіксів роз-, без- 327
Урок № 80 Основні випадки чергування у-в, і-й 331
Урок № 81 Урок РЗМ. Усний твір-опис за картиною М. Мурашка «Вид на Дніпро» 335
Урок № 82 Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. Сполучення ьо, йо 338
Урок № 84 Правила вживання апострофа 341
Урок № 85 Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних та збігу однакових приголосних звуків 343
Урок № 86 Написання слів іншомовного походження: и, і у словах іншомовного походження; правопис м’якого знака й апострофа; подвоєння букв 348
Урок № 87 Словник іншомовних слів. Робота з ним 352
Урок № 88 Тематичне оцінювання з розділу «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія» 355 Лексикологія. Фразеологія
Урок № 89 Лексикологія як наука. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова. Уживання багатозначних слів у прямому й переносному значенні 361
Урок № 90 Пряме і переносне значення слова. Лексична помилка (практично) 365
Урок № 91 Загальновживані (нейтральні) і стилістично забарвлені слова 369
Урок № 92 Ознайомлення з тлумачним і перекладним словниками 372
Урок № 93 Урок РЗМ. Усний твір-оповідання про випадок із життя 375
Урок № 94 Урок РЗМ. Письмовий твір-оповідання про випадок із життя 378
Урок № 95 Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми) 380
Урок № 96 Використання синонімів, антонімів, омонімів у мовленні. Ознайомлення зі словниками синонімів, антонімів 386
Урок № 97 Поняття про фразеологізми. Джерела української фразеології. Ознайомлення з фразеологічним словником 388
Урок № 98 Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів 393
Урок № 99 Фразеологізми в ролі членів речення. Використання фразеологізмів у монологічному та діалогічному мовленні 397
Урок № 100 Урок РЗМ. Письмовий твір-опис предмета в науковому стилю 400
Урок № 101 Походження (етимологія) слова. Етимологічний словник української мови 403
Урок № 102 Тематичне оцінювання з розділу «Лексикологія. Фразеологія». Контрольне читання мовчки тексту розповідного характеру з елементами опису 406
Урок № 103 Аналіз контрольного диктанту «На городі під лісосмугою» 410 Будова слова. Орфографія
Урок № 104 Значущі частини слова 413
Урок № 105 Основа слова і закінчення 416
Урок № 106–107 Урок РЗМ. Твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі 420
Урок № 108. Корінь як значуща частина слова 423
Урок № 109. Корінь слова. Спільнокореневі слова 426
Урок № 110. Префікс як значуща частина слова 429
Урок № 111. Вимова і правопис префіксів пре-, при-, прі- 433
Урок № 112–113. Урок РЗМ. Твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі 436
Урок № 114. Cуфікс як значуща частина слова 440
Урок № 115. Узагальнення і систематизація з розділу «Будова слова. Орфографія». Розбір слова за будовою 445
Урок № 116. Тематичне оцінювання з розділу «Будова слова. Орфографія» 448 Повторення й узагальнення в кінці року
Урок № 117. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Синтаксис. Пунктуація» 451
Урок № 118. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Фонетика і графіка. Орфоепія й орфографія» 453
Урок № 119–120. Урок РЗМ. Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з поєднанням різних типів мовлення 455
Урок № 121. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Лексикологія. Фразеологія» 459
Урок № 122. Повторення, узагальнення і систематизація вивченого з розділу «Будова слова й орфографія» 463
Тексти для диктантів та переказів
Тексти для диктантів 466
Тексти для переказів 470