Посібник містить орієнтовне календарне планування та розробки уроків трудового навчання у 4 класі, складені відповідно до чинної програми (К.: Початкова школа, 2006).
Задля зручності використання всі розробки розміщені на відривних аркушах. Поля для записів дозволять творчому вчителеві, користуючись запропонованими матеріалами як основою, скласти власні конспекти уроків курсу.
Орієнтовне календарне планування. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Урок 1. Повторення вивченого за 1–3 класи. Ділові якості працівників, умови праці для різних
видів професійної діяльності. Правила професійної діяльності. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Урок 2. Елементи проектної графіки (графічної грамоти) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Урок 3. Світ професій «людина — природа». Екскурсія на робочі місця професійних
працівників сфери «людина — природа». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Урок 4. Робота з рослинними матеріалами. Створення композицій із квітковими формами. . . . . . 13
Урок 5. Робота з насінням медоносних квітів. Виготовлення аплікації
з гречки, пшона. Їжачок . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Урок 6. Робота з пластиліном. Поєднання способів «витягування» з цілого шматка пластиліну
і «примазування» деталей до основи . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Урок 7. Ліплення на основі пласта. Комбінований спосіб ліплення. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Урок 8. Узагальнювальна практична робота. Створення колективної композиції-виставки
за тематикою розділу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Урок 9. Світ професій «людина — людина». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Урок 10. Побутова праця. Розподіл обов’язків у сім’ї. Види самообслуговування.
Виготовлення корисних для сім’ї речей у міні-групах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Урок 11. Культура зовнішності людини. Її стиль . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Урок 12. Розробка іграшкових моделей і макетування різних стилів одягу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Урок 13. Подарунки та сувеніри до свят. Свято Миколая. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Урок 14. Подарунки та сувеніри до Нового року. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Урок 15–16. Узагальнювальна практична робота . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Урок 17. Світ професій «людина — знакові системи». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Урок 18. Умовні знаки передачі інформації. Робота з різними матеріалами. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Урок 19. Узагальнювальна практична робота. Колективна сюжетно-рольова гра. . . . . . . . . . . . . . 41
Урок 20. Світ професій «людина — техніка». Урок-екскурсія. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Урок 21. Технічні конструкції. Моделювання за графічним зображенням. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Урок 22. Проектування технічних моделей. Розроблення графічних зображень. . . . . . . . . . . . . . . 49
Урок 23. Технічне моделювання з деталей конструктора «Школяр» та інших технічних
конструкторів. Модель свердлильного верстата . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Урок 24. Проектне моделювання з деталей конструкторів за власним задумом. . . . . . . . . . . . . . . . 53
Урок 25. Макетування будівельних споруд на основі розгортки за аналогом, макетом-зразком. . . 55
Урок 26. Проектування макетів споруд за власним задумом. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Урок 27. Узагальнювальна практична робота. Колективна виставка-композиція
«Моя вулиця». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Урок 28. Світ професії «людина — художні образи». . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Урок 29. Художні техніки декоративно-ужиткового мистецтва. Художня вишивка. . . . . . . . . . . . 63
Урок 30. Художня обробка деревини. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Урок 31. Східний і західний стилі в архітектурі. Особливості архітектурних форм
Заходу і Сходу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Урок 32. Поєднання об’ємних просторових форм (призми, куба, паралелепіпеда) у будівлях
східної архітектури. Виготовлення макету фортеці . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Урок 33. Художнє конструювання предметів побуту. Плетення з кольорових смужок картону.
Килимок. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Урок 34. Конструювання побутових виробів у техніці лозоплетіння. Виготовлення кошика. . . . . 73
Урок 35. Узагальнювальна практична робота. Елементи паркового мистецтва. . . . . . . . . . . . . . . . 75