Видання містять розробки уроків для 10 класу за програмою «Українська література» для 12-річної школи. Система уроків відтворює розроблену й успішно апробовану автором систему розвитку читацьких здібностей школярів, їх літературно-творчих схильностей.
Передмова
Вступ
Урок № 1 Українська література в контексті розвитку суспільства другої половини ХІХ ст. Її історична місія, особлива роль у житті поневоленої нації
Українська Література 70–90-х років ХІХ ст.
Урок № 2 Складні історико-культурні умови розвитку літератури 70–90-х років ХІХ ст.
Урок № 3 Життєвий і творчий шлях І. С. Нечуя-Левицького. Творчість письменника — новий імпульс розвитку української літератури
Урок № 4 І. С. Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я» — соціально-побутова повість-хроніка
Урок № 5 І. С. Нечуй-Левицький. Повість «Кайдашева сім’я». Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей 24
Урок № 6 І. Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Утвердження цінностей національної етики засобами
комічного 27
Урок № 7 Панас Мирний. Життєвий та творчий шлях. Загальна характеристика творчості 33
Урок № 8 Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» — перший в українській літературі соціально-психологічний роман. Співавторство з І Біликом 37
Урок № 9 Панас Мирний. Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Широта представлення народного життя. Занепад Нечипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва, втрати людської подоби 41
Урок № 10 Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи, утвердження народних поглядів на чесне, духовно здорове життя людини. Художні особливості твору 46
Урок № 11 Контрольна робота. «Вступ. Творчість І. Нечуя-Левицького та Панаса Мирного» 51
Урок № 12 Іван Карпенко-Карий. Життєвий та творчий шлях. Багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів 53
Урок № 13 І. К арпенко-Карий. Трагікомедія «Мартин Боруля» і її більш ніж 100-річне життя на сцені. Дворянство як міф про краще життя 59
Урок № 14 І. К арпенко-Карий. «Мартин Боруля». Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу головного героя. Засоби комічного у творі, художня майстерність автора і значення творчості драматурга 62
Уроки № 15–16 Позакласне читання. І. К арпенко-Карий. «Хазяїн» 67
Урок № 17 М. Старицький. Життя та творчість. Багатогранність діяльності: літературна, перекладацька, театральна. Творча співпраця з М. Лисенком 74
Урок № 18 М. Старицький. Історико-романтична повість «Оборона Буші». Пригодницький сюжет, драматизм, багатопроблемність 78
Урок № 19 М. Старицький. Повість «Оборона Буші». Антимілітаристське спрямування твору, його образи та символи, художні особливості 84
Урок № 20 Контрольна робота. «Творчість І. К арпенка-Карого, М. Старицького» 89
Урок № 21 І. Франко — письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності митця, її вплив на розвиток української та світової культури, пробудження національної свідомості 91
Урок № 22 І. Франко. Збірка «З вершин і низин». Поезії «Гімн», «Сікстинська мадонна» 98
Урок № 23 І. Франко. Поетична збірка «Зів’яле листя». Любовна тема у творчості поета, автобіографічність 103
Урок № 24 І. Франко. «Легенда про вічне життя». Виразне читання поезій митця напам’ять 108
Урок № 25 І. Франко. Вірш «Декадент» — поетичне кредо письменника. Вірш-заклик «Розвивайся ти, високий дубе…» 112
Урок № 26 І. Франко. Поема «Мойсей» — одна з вершин творчості письменника 115
Урок № 27 Проза І. Франка. Новаторські шукання письменника. Новела «Сойчине крило» 121
Урок № 28 І. Франко — митець світового значення. Узагальнення вивченого 126
Українська література 10-х років ХХ ст.
Урок № 29 Вступ. Б. Грінченко 130
Урок № 30 Б. Грінченко. Оповідання «Каторжна» 134
Урок № 31 Контрольна робота. «Творчість І. Франка. Огляд літератури 10-х років ХХ ст. Б. Грінченко» 138
Урок № 32 М. К оцюбинський. Життя і творчість, гуманізм світогляду 141
Урок № 33 М. К оцюбинський. Психологічна новела «Intermezzo». Поетика імпресіонізму 144
Урок № 34 М. К оцюбинський. Повість «Тіні забутих предків». Фольклорне тло твору. Сюжет 149
Урок № 35 М. К оцюбинський. «Тіні забутих предків». Трагічна доля Івана і Марічки як наслідок суперечностей між мрією і дійсністю 153
Урок № 36 Презентація пошуково-дослідницького проекту «Разом із Коцюбинським відкриваємо для себе гуцульський край та вічні істини» 156
Урок № 37 О. К обилянська. Життя і творчість, формування світогляду письменниці 168
Урок № 38 Проза О. К обилянської — найяскравіша модель раннього українського модернізму. Її жанрові особливості, провідні теми та ідеї 173
Урок № 39 О. К обилянська. Повість «Земля» — психологічне трактування вічнихпроблем
(людини і землі, злочину і кари) на українському матеріалі. Сюжет твору 178
Урок № 40 О. К обилянська. Повість «Земля». Трагічна історія родини Федорчуків. Розкриття споконвічного прагнення селянина бути господарем на землі 183
Урок № 41 О. К обилянська. Повість «Земля». Модерністична проблема сакрально-містичного зв’язку людини із землею. Композиційно-характеротворчі принципи контрасту 186
Урок № 42 О. К обилянська. Повість «Земля». Образи твору, художня майстерність письменниці 191
Урок № 43 Контрольна робота «Творчість М. К оцюбинського та О. К обилянської» 194
Урок № 44 В. Стефаник. Життя і творчість. Співдружність письменника з Л. Мартовичем і М. Черемшиною («Покутська трійця») 196
Урок № 45 В. Стефаник. Новаторство письменника. Експресіонізм у його творчості. Новела «Камінний хрест»: психологічне розкриття теми еміграції 201
Урок № 46 В. Стефаник. Новела «Камінний хрест». Сюжетно-композиційні особливості твору, образи-персонажі та образи-символи 205
Урок № 47 Леся Українка. Життєвий і творчий шлях 209
Урок № 48 Леся Українка. Неоромантизм як основа естетичної позиції поетеси. Вірші «Contra spem spero!», «І все-таки до тебе думка лине…», «І ти колись боролась, мов Ізраїль…» 216
Урок № 49 Леся Українка. Пейзажна та інтимна лірика. Вірші «Хвиля», «Стояла я і слухала весну…», «Все-все покинуть, до тебе полинуть…», «Уста говорять: "Він навіки згинув!..”» 221
Урок № 50 Леся Українка. Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа сюжету 224
Урок № 51 Леся Українка. «Лісова пісня». Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості, дійсністю і мрією 230
Урок № 52 Леся Українка. «Лісова пісня». Образи твору та його художні особливості 233
Урок № 53 Леся Українка. «Лісова пісня». Виразне читання уривків напам’ять 237
Урок № 54 Микола Вороний. Життєвий і творчий шлях. Поезії «Іванові Франкові», «Блакитна панна» 238
Урок № 55 М. Вороний. Поезії «Блакитна панна», «Інфанта». Зміст і художні особливості творів поета 243
Урок № 56 Контрольна робота. «Творчість В. Стефаника, Лесі Українки, М. Вороного» 247
Урок № 57 Олександр Олесь. Життя і творчість, світоглядні переконання; неоромантичні,
символістські тенденції у творчості письменника 249
Урок № 58 Олександр Олесь. Поезії «З журбою радість обнялась…», «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..» 253
Урок № 59 Олександр Олесь. Поезії. Виразне читання віршів напам’ять 256
Урок № 60 Олександр Олесь. Драматичний етюд «По дорозі в К азку» 258
Урок № 61 В. Винниченко. Життя і творчість, громадська й політична діяльність 262
Урок № 62 В. Винниченко. Прозові й драматичні твори. Мала проза: ідейно-стильові особливості збірки «Краса і сила» 267
Урок № 63 В. Винниченко. Перший український науково-фантастичний роман «Сонячна машина» 272
Урок № 64 В. Винниченко. Новела «Момент». Поєднання у творі реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту 275
Урок № 65 В. Винниченко. Образи й стильові особливості новели «Момент». Значення художньої спадщини письменника 280
Новинки сучасного літерату рного життя
Урок № 66 Ознайомлення з творами сучасних поетів 285
Урок № 67 Ознайомлення з творами сучасних письменників 297
Урок № 68 Ознайомлення із сучасною драматургією 305
Урок № 69 Контрольна робота. «Творчість О. О леся, В. Винниченка та сучасних письменників» 310
Урок № 70 Повторення та узагальнення вивченого матеріалу. Підсумки роботи за рік 312
Література