Найповніший довідник учителя української, світової та російської літератури надає структурований матерал у вигляді таблиць, словників та довідкових матеріалів. Наукові основи викладання літератури в школі, принципи дидактики, типи, форми, структура традиційного і нетрадиційного уроку літератури, словник літературознавчих термінів, відомості про особистісно орієнтоване навчання, портфоліо учня, активні та інтерактивні технології навчання, теорію віршування, види строф, найвідоміші літературні рухи й угрупування, додатки — це та багато іншого подано у виданні.
Змicт українською мовою
Розділ 1 Зміст вивчення предмета 9
Мета вивчення літератури. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 10
Розділ 2 Наукові основи викладання літератури в школі 13
2.1. Загальне поняття про дидактику та основні дидактичні принципи в навчанні літератури 14
2.2. Мета і функції навчання літератури 18
2.3. Сутність знань, умінь та навичок, що формуються в учнів 20
2.4. Основні форми, типи і види навчання літератури 24
Форми організації навчання 24
Основні типи і види навчання 26
Розділ 3 Урок як основна форма організації навчання літератури 29
3.1. Вимоги до сучасного уроку 30
3.1.1. Окремі специфічні вимоги до викладання та знань учнів із філологічних предметів 32
3.1.2. Навчально-виховна робота вчителя на уроці 32
3.2. Типи, види уроків 33
3.3. Методика побудови сучасного уроку 45
3.3.1. Загальна структура сучасного уроку 45
3.3.2. Структура сучасного уроку літератури 48
3.3.3. Види навчальної діяльності 52
3.4. Технологія підготовки до уроку 54
3.5. Планування (календарно-тематичне, поурочне) 60
3.5.1. Календарно-тематичне планування 60
3.5.2. Поурочне планування 64
3.5.3. Конспект уроку 67
3.6. Нестандартні уроки 70
3.7. Аналіз уроку 74
3.8. Методи, прийоми та засоби викладання літератури 86
3.8.1. Методи навчання 86
3.8.2. Прийоми навчання 91
3.8.3. Засоби навчання 93
3.9. Програма діяльності учителя 95
3.9.1. Формування мотивації учнів 95
3.9.2. Роль емоційного компонента у формуванні мотивації 97
3.9.3. Формування мотивації навчання 97
3.10. Вивчення понять із теорії літератури 101
3.11. Аналіз літературного твору 133
3.11.1. Підготовка до аналізу літературного твору (вступний урок) 133
3.11.2. Способи аналізу прозового літературно-художнього твору 136
3.11.3. Основні види та жанри прози 141
3.11.4. Аналіз ліричного твору 149
3.11.5. Основні жанри лірики 158
3.11.6. Оцінювальна діяльність учнів 163
3.12. Вивчення драматургії в школі 165
3.12.1. Підготовка учнів до прочитання та аналізу драматургічного твору 165
3.12.2. Читання драми 166
3.12.3. Аналіз драми в її художній специфіці 167
3.12.4. Основні поняття з теорії драматургії 169
3.13. Засоби навчання. Використання комп’ютерних і медіазасобів на уроках літератури 176
3.14. Урок виразного читання: правила, вимоги, критерії оцінювання, складання партитури 182
3.15. Розвиток усного та писемного мовлення учнів. Словниково-фразеологічна робота на уроці 188
3.15.1. Система роботи з розвитку усного мовлення 189
3.15.2. Система роботи з розвитку писемного мовлення 192
3.16. Розвиток самостійності учнів під час виконання домашнього завдання 210
3.17. Узагальнення, систематизація, контроль і корекція знань учнів 212
3.18. Форми навчального процесу на факультативних заняттях із літератури 216
3.19. Роль літературного та драматичного гуртків під час вивчення літератури 217
3.20. Проектна діяльність під час вивчення літератури 218
3.20.1. Типи навчальних проектів 221
3.20.2. Етапи роботи над проектом 223
3.21. Інтегровані уроки 230
Розділ 4 Новітні освітні технології (загальна характеристика та методичні рекомендації щодо використання на уроках літератури) 233
4.1. Особистісно орієнтована освіта 235
4.1.1. Вальдорфська педагогіка 237
4.1.2. Технологія саморозвитку 240
4.1.3. Організація групової навчальної діяльності учнів 241
4.1.4. Технології розвивального навчання 243
4.1.5. Технології формування творчої особистості 247
4.1.6. Технологія колективного творчого виховання 249
4.1.7. Педагогічна технологія «Створення ситуації успіху» 251
4.1.8. Педагогічна технологія «Аналіз образа-персонажа епічного твору» 257
4.1.9. Технологія навчання як дослідження 261
4.2. Сугестивна технологія 264
4.3. Інтерактивне навчання 265
4.4. Технологія розвитку критичного мислення 269
4.5. Ігрові педагогічні технології навчання 272
Розділ 5 Портфоліо вчителя 275
Література 283
Додатки 291
Додаток I Активні та інтерактивні технології навчання. Деякі методи та прийоми (стратегії) розвитку критичного мислення 292
Додаток II Плани-схеми для організації самостійної роботи учнів (матеріали до стендів, технологічних карт) 309
Додаток III Характеристика основних культурних епох, напрямів, стилів, методів і течій 321
Додаток IV Технологічна картка (конструктор) основних типів уроків 367
Алфавітний покажчик 373
Содержание на русском языке
Глава 1 Содержание изучения предмета 9
Цель изучения литературы. Критерии оценивания учебных достижений учащихся 10
Глава 2 Научные основы преподавания литературы в школе 13
2.1. Общее понятие о дидактике и основные дидактические принципы в обучении литературы 14
2.2. Цель и функции обучения литературы 18
2.3. Сущность знаний, умений и навыков, которые формируются у учащихся 20
2.4. Основные формы, типы и виды обучения литературы 24
Формы организации учебы 24
Основные типы и виды обучения 26
Глава 3 Урок как основная форма организации обучения литературы 29
3.1. Требования к современному урока 30
3.1.1. Отдельные специфические требования к преподаванию и знаний учащихся по филологических предметов 32
3.1.2. Учебно-воспитательная работа учителя на уроке 32
3.2. Типы, виды уроков 33
3.3. Методика построения современного урока 45
3.3.1. Общая структура современного урока 45
3.3.2. Структура современного урока литературы 48
3.3.3. Виды учебной деятельности 52
3.4. Технология подготовки к уроку 54
3.5. Планирование (календарно-тематическое, поурочное) 60
3.5.1. Календарно-тематическое планирование 60
3.5.2. Поурочное планирование 64
3.5.3. Конспект урока 67
3.6. Нестандартные уроки 70
3.7. Анализ урока 74
3.8. Методы, приемы и средства преподавания литературы 86
3.8.1. Методы обучения 86
3.8.2. Приемы обучения 91
3.8.3. Средства обучения 93
3.9. Программа деятельности учителя 95
3.9.1. Формирование мотивации учащихся 95
3.9.2. Роль эмоционального компонента в формировании мотивации 97
3.9.3. Формирование мотивации учения 97
3.10. Изучение понятий из теории литературы 101
3.11. Анализ литературного произведения 133
3.11.1. Подготовка к анализу литературного произведения (вводный урок) 133
3.11.2. Способы анализа прозаического литературно-художественного произведения 136
3.11.3. Основные виды и жанры прозы 141
3.11.4. Анализ лирического произведения 149
3.11.5. Основные жанры лирики 158
3.11.6. Оценочная деятельность учащихся 163
3.12. Изучение драматургии в школе 165
3.12.1. Подготовка учащихся к прочтению и анализу драматургического произведения 165
3.12.2. Чтение драмы 166
3.12.3. Анализ драмы в ее художественной специфике 167
3.12.4. Основные понятия из теории драматургии 169
3.13. Средства обучения. Использование компьютерных и медиасредств на уроках литературы 176
3.14. Урок выразительного чтения: правила, требования, критерии оценки, составления партитуры 182
3.15. Развитие устной и письменной речи учащихся. Словарно-фразеологическая работа на уроке 188
3.15.1. Система работы по развитию устной речи 189
3.15.2. Система работы по развитию письменной речи 192
3.16. Развитие самостоятельности учащихся при выполнении домашнего задания 210
3.17. Обобщение, систематизация, контроль и коррекция знаний учащихся 212
3.18. Формы учебного процесса на факультативных занятиях по литературе 216
3.19. Роль литературного и драматического кружков при изучении литературы 217
3.20. Проектная деятельность при изучении литературы 218
3.20.1. Типы учебных проектов 221
3.20.2. Этапы работы над проектом 223
3.21. Интегрированные уроки 230
Глава 4 Новые образовательные технологии (общая характеристика и методические рекомендации по использованию на уроках литературы) 233
4.1. Личностно ориентированное образование 235
4.1.1. Вальдорфская педагогика 237
4.1.2. Технология саморазвития 240
4.1.3. Организация групповой учебной деятельности учащихся 241
4.1.4. Технологии развивающего обучения 243
4.1.5. Технологии формирования личности 247
4.1.6. Технология коллективного творческого воспитания 249
4.1.7. Педагогическая технология «Создание ситуации успеха» 251
4.1.8. Педагогическая технология «Анализ образа-персонажа эпического произведения» 257
4.1.9. Технология обучения как исследования 261
4.2. Суггестивная технология 264
4.3. Интерактивное обучение 265
4.4. Технология развития критического мышления 269
4.5. Игровые педагогические технологии обучения 272
Глава 5 Портфолио учителя 275
Литература 283
Дополнения 291
Приложение I Активные и интерактивные технологии обучения. Некоторые методы и приемы (стратегии) ??развития критического мышления 292
Приложение II Планы-схемы для организации самостоятельной работы учащихся (материалы к стендам, технологических карт) 309
Приложение III Характеристика основных культурных эпох, направлений, стилей, методов и течений 321
Приложение IV Технологическая карта (конструктор) основных типов уроков 367
Алфавитный указатель 373