У посібнику розглядаються актуальні проблеми сучасного уроку української мови. На матеріалі нових наукових досліджень аналізуються теоретичні засади технології уроку й подаються практичні матеріали до його проведення. Цікавими для читача будуть сучасні класифікації уроків, різні підходи до його проведення, використання інноваційних форм, методів і прийомів навчання. У додатках на матеріалі передового досвіду роботи вчителів-словесників пропонуються інноваційні технології та зразки уроків. Для вчителів української мови та літератури, методистів, студентів ВНЗ.
Змicт українською мовою
Вступ 3
Проблема уроку в методичній науці 4
З історії формування уроку 9
Сучасні підходи до типології уроків 13
Особливості структури уроку мови 26
Основні етапи сучасного уроку 32
Зміст уроку мови 41
Технологія сучасного уроку мови 46
Інтерактивне навчання як сукупність технологій 54
Нетрадиційні (нестандартні) форми проведення уроків 65
Формування операційної діяльності учнів на уроці 72
Планування уроків мови та підготовка до них 76
Спостереження й аналіз уроку 84
Додатки 89
Зразки уроків з використанням різних технологій навчання 109
Єрмоленко С.
Урок-гра. Значення іменника в морфології української мови 109
Босак С.
Використання методів особистісно орієнтованого навчання.
Уживання прийменників 112
Варзацька Л., Кратасюк Л.
Урок-екскурсія. Написання м’якого знака. Апостроф 116
Урок захисту знань. Однорідні члени речення 122
Урок — філософське відкриття з творчою основою.
Правопис сполучників 125
Володимир Макаренко
Реалізація культурологічного принципу на уроках мови.
Написання не з прикметниками 128
Варзацька Л., Дворецька Л.
Інтегрований урок. Твір-опис «Мене зустріла осінь» 131
Кратасюк Л.
Інтерактивні технології та системність їх застосування.
Словосполучення. Головне і залежне слова в словосполученні 135
Шинкарьова І. В.
Проблемне навчання на уроках української мови 139
Нетяга Т. М.
Іменник. Цикл уроків у 6 класі 149
Касьянова Л. М.
Словосполучення і речення. Цикл уроків у 8 класі 159
Список використаної літератури 165
Автори уроків 170
Відомості про авторів 170
Содержание на русском языке
Вступление 3
Проблема урока в методической науке 4
Из истории формирования урока 9
Современные подходы к типологии уроков 13
Особенности структуры урока языка 26
Основные этапы современного урока 32
Содержание урока языка 41
Технология современного урока языка 46
Интерактивное обучение как совокупность технологий 54
Нетрадиционные (нестандартные) формы проведения уроков 65
Формирование операционной деятельности учеников на уроке 72
Планирование уроков языка и подготовка к ним 76
Наблюдение и анализ урока 84
Приложения 89
Образцы уроков с использованием разных технологий обучения 109
Ермоленко С. Урок-Игра. Значение существительного в морфологии украинского языка 109
Босак С. Использование методов личностно ориентированного обучения. Употребление предлогов 112
Варзацкая Л., Кратасюк Л. Урок-Экскурсия. Написание мягкого знака. Апостроф 116
Урок защиты знаний. Однородные члены предложения 122
Урок — философское открытие с творческой основой. Правописание союзов 125
Владимир Макаренко Реализация культурологического принципа на уроках языка. Написание не с прилагательными 128
Варзацкая Л., Дворецкая Л. Интегрированный урок. Сочинение-описание «Меня встретила осень» 131
Кратасюк Л. Интерактивные технологии и системность их применение. Словосочетание. Главное и зависимое слова в словосочетании 135
Шинкарёва І. Проблемное обучение на уроках украинского языка 139
Нетяга Т. Существительное. Цикл уроков в 6 классе 149
Касьянова Л. Словосочетание и предложение. Цикл уроков в 8 классе 159
Список использованной литературы 165
Авторы уроков 170
Сведения об авторах 170