Не можна відокремити наше життя від навколишнього середовища, в якому ми живемо, а тому не можна спокійно спостерігати, як це середовище стає все більш небезпечним для всього живого. Наша щоденна поведінка, наша господарська діяльність не покращує екологічний стан довкілля і через нашу екологічну безграмотність, і через байдужість та неуважність, через пріоритетність економічних (скороминущих) ідей відносно до об’єктивних законів природи. Саме тому поняття „екологічна катастрофа” стало повсякденним, і саме тому освіта у навчальних закладах будь-якого рівня повинно мати належний екологічний рівень. Найважливіше завдання екологічної освіти – засвоєння знань про екологію Землі та формування персональної відповідальності за стан справ у довкіллі.
Початкова школа – початкова ланка формування екологічної культури, екологічного мислення, засвоєння екологічних знань. На цьому рівні навчання більш раціональними є естетичні, етичні та емоційні освітні методи, прямі контакти з природними матеріалами, з самою природою. Навчання екології має бути активним, цікавим, раціональним, максимально наближеним до життя, а у навчальному матеріалі не повинно бути перенасиченості технічною інформацією, яку діти не спроможні належним чином сприйняти.
Дидактичні екологічні ігри та методика їх використання
Дидактична гра – один з найбільш часто уживаних дидактичних прийомів у навчанні, оскільки вона дає можливість успішного розв’язання освітніх і виховних завдань. При цьому я можу швидко створити радісну атмосферу спілкування, спонукати учнів до активної участі у засвоєнні певних понять, розуміння явищ, включившись у навчально-ігрову діяльність. Велику цінність з педагогічної точки зору має і українська народна гра, оскільки вона виявляє значний вплив на виховання розуму, характеру, розвиває моральні почуття, створює певний духовний настрій.
Знайди зв’язок
Мета: закріплення понять про взаємозв’язки в природі.
Завдання: провести „дослідження”, а саме: встановити і довести взаємозв’язок між двома запропонованими поняттями.
Обладнання: картки з написаними взаємопов’язаними поняттями; поліетиленовий пакет або невелика коробка.
Підготовка до гри: вчитель на картках із цупкого паперу чітко пише два поняття, між якими можна встановити взаємозв’язки типу: хижак – жертва, вплив людини на природне середовище, кислотний дощ – рослина і т.п..................................